AMS Bureau

Klantenservice

AMS KRANT

Sprong over het IJ

De gemeenteraad heeft in februari van dit jaar een zogeheten voorkeursbesluit genomen. Hiermee is een nieuwe fase gestart en wordt er verder gewerkt aan het uitvoeringsprogramma ‘Sprong over het IJ’ en de bijbehorende planning. De komende tijd zal de inzet van de ponten worden verbeterd; dienstregelingen worden uitgebreid en dat zal mogelijk gemaakt kunnen worden door meer en grotere ponten te gaan inzetten. In 2023 is de planning om een nieuwe fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal te realiseren.

Vanaf eind 2024 worden drie oude ponten (capaciteit 240 pers.) stapsgewijs vervangen door vier grotere ponten (capaciteit 310 pers.) die elektrisch zijn en 100% uitstootvrij. Tot 2030 zullen er nog eens drie grote elektrische ponten bijkomen en de bestaande vier ponten worden gerenoveerd en verlengd, zodat er 70 mensen extra meekunnen op de overtocht. Los van dit alles is er ook nog een particulier initiatief om in de nieuw te bouwen wijk Haven-Stad een kabelbaan over het IJ te realiseren, die complementair zal zijn aan de reeds bestaande verbindingen.

De stad Amsterdam groeit, het aantal inwoners neemt nog steeds verder toe en dat zal, volgens prognose, voorlopig nog zo blijven. Tot 2035 verwacht men nog een bevolkingsgroei van circa 175.000 inwoners extra.

Bron: https://bit.ly/3eGVXsS

“Overdrijven is een vak”, aldus de kapitein van de veerpont

Met het programma Sprong over het IJ wil Amsterdam de oversteek structureel verbeteren voor fietsers, voetgangers en mogelijk ook Openbaar Vervoer. Jaarlijks varen er circa 160.000 schepen door het IJ. 70.000 mensen nemen dagelijks de pont om over te steken. Men gaat ervan uit dat dit in 2030 is opgelopen tot 120.000 per dag. Om dit mogelijk te maken moeten er, naast de bestaande en nieuwe veren, 2 bruggen en een tunnel aangelegd gaan worden. Een Westbrug, een Oostbrug en een voetgangerspassage door middel van een tunnel onder het IJ. De locaties liggen dus al vast, evenals de nautische en ruimtelijke uitgangspunten.

De gemeenteraad heeft in februari van dit jaar een zogeheten voorkeursbesluit genomen. Hiermee is een nieuwe fase gestart en wordt er verder gewerkt aan het uitvoeringsprogramma ‘Sprong over het IJ’ en de bijbehorende planning. De komende tijd zal de inzet van de ponten worden verbeterd; dienstregelingen worden uitgebreid en dat zal mogelijk gemaakt kunnen worden door meer en grotere ponten te gaan inzetten. In 2023 is de planning om een nieuwe fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal te realiseren.

Vanaf eind 2024 worden drie oude ponten (capaciteit 240 pers.) stapsgewijs vervangen door vier grotere ponten (capaciteit 310 pers.) die elektrisch zijn en 100% uitstootvrij. Tot 2030 zullen er nog eens drie grote elektrische ponten bijkomen en de bestaande vier ponten worden gerenoveerd en verlengd, zodat er 70 mensen extra meekunnen op de overtocht. Los van dit alles is er ook nog een particulier initiatief om in de nieuw te bouwen wijk Haven-Stad een kabelbaan over het IJ te realiseren, die complementair zal zijn aan de reeds bestaande verbindingen.

De stad Amsterdam groeit, het aantal inwoners neemt nog steeds verder toe en dat zal, volgens prognose, voorlopig nog zo blijven. Tot 2035 verwacht men nog een bevolkingsgroei van circa 175.000 inwoners extra.

Bron: https://bit.ly/3eGVXsS

“Overdrijven is een vak”, aldus de kapitein van de veerpont

Meer nieuws van de redactie